4 tips voor professionele fotografie voor jouw bedrijf
We verzorgen regelmatig professionele fotoshoots voor allerlei klanten en partners. Een paar mooie voorbeelden kwamen we afgelopen week tegen in het regionale weekblad De Faam. Deze foto maakten we voor een advertorial voor Zorgstroom, een zorgorganisatie in Zeeland. Maar waar moet je aan denken bij professionele foto’s? Hieronder 4 tips die de fotografie binnen jouw bedrijf of organisatie professionaliseren.
Tip 1: Breng je mensen en het werk in beeld
Wat zet je op de foto? Dat is vaak de vraag die bij de klant leeft. Ons antwoord is standaard. Breng je mensen en het werk in beeld. Want dat maakt jullie bedrijf uniek en dus ben je meteen onderscheidend. De kunst is om juist jullie sfeer te vangen op de gevoelige plaat. Een goede fotograaf zal dat dan ook doen. Dat vraagt natuurlijk iets van jullie, want het wordt persoonlijk. Maar juist dat persoonlijke brengt jullie dichtbij de klant. Niets is zo ergerlijk als een anonieme website of reclame. De klant wil weten met wie hij zaken doet, hoe het bedrijf er uit ziet en wat voor werk er geleverd wordt. Goede foto’s laten jouw bedrijf zien! Dat het resultaat dan misschien af en toe een beetje ruw en ongepolijst is, is juist alleen maar mooi.
Tip 2: Wissel af – professioneel en amateur
Moet ik dan voor elk kiekje een professionele fotograaf laten komen? Dat zou kunnen. Maar wij geloven in een samenspel van professionals en amateur. Je socialposts aanvullen met spontane foto’s of video’s maakt jullie als bedrijf alleen maar menselijker. Dat vult het verhaal juist mooi aan. Jullie zijn bezig met je passie en plaatsen daarom enthousiaste plaatjes. Dit brengt jullie verhaal dichterbij de klant. Dat die foto’s of video’s er niet altijd helemaal geweldig uitzien is niet erg, dat maakt het echt. Natuurlijk wil je ook professioneel overkomen, je hebt wel een serieus bedrijf. Vandaar onze tip, wissel af. Laat een serie professionele foto’s maken door een goede fotograaf die bij jullie past en vul dat aan met eigen werk van je personeel.
Tip 3: Gebruik dronefotografie
Maak gebruik van nieuwe technieken om op te vallen op social media en je website. Dronebeelden is één van die populaire nieuwigheidjes die al snel erg aantrekkelijk ogen en daarnaast ook heel functioneel zijn als het gaat om storytelling. Een drone is uitermate geschikt om projecten, gebouwen, landschappen en terreinen op een bijzondere manier in beeld te brengen. Uiteraard voor video, maar ook voor foto’s. In één oogopslag heb je overzicht van een bouwwerk, een bedrijfsgebouw of -terrein, of een landschap. Dronefoto’s zijn niet alleen ‘cool’, maar ook voegen ze iets toe aan jouw verhaal.
Tip 4: Zet je foto’s breed in
De laatste tip gaat over het efficiënt inzetten van je fotobestand. Een goede foto is namelijk inzetbaar op vele verschillende fronten. Denk aan je website, internetreclame, advertenties of advertorials. Maar ook op social media, in folders of reclamedrukwerk. Een goede foto veel gebruiken versterkt juist je beeldmerk en de herkenbaarheid van je bedrijf. Een ervaren fotograaf zorgt tijdens een dagdeel foto’s maken al snel voor zo’n 50 tot 100 foto’s. Al die foto’s kun je meerdere keren inzetten. Aangevuld met je eigen werk, kun je dan weer een tijd voorruit met professioneel zichtbaar zijn voor je klanten.